איך להכנס לראש המראיין במשרד עו"ד

ככל שתבין טוב יותר את התשובה לשאלה זו, תדע טוב יותר כיצד לנהוג בראיונות עבודה למשרות עורכי הדין ובעיקר לפירמות המגזר הפרטי.
Facebook
Email
WhatsApp

סיבת הדחייה אינה באמת "העדר ניסיון", יש להבין כי קורות החיים שלך סיימו את תפקידם ברגע שהוזמנת לראיון ועליך להבין כי הסיבה שנפסלת היא שבעת מתן תשובותיך לא נתת מענה ל 5 השאלות שהמראיינים שואלים את עצמם בזמן הראיון עמך:

1. האם עו"ד זה יתמוך בי ויגבה את הפירמה בכל מצב?

צאו תמיד מתוך נקודת הנחה כי כוונת המשרד הוא להעסיק אותך לכן נציג המשרד מעוניין שתצליח בראיון ושעבורו תהיה המועמד שיענה לכל הדרישות. אך העסקה של עובד עולה כסף רב ולכן יש לקחת בחשבון את הזמן הדרוש לראיין מועמדים. בנוסף חשוב להבין שמשרדי עו"ד נמדדים בעיקר בזכות ההון האנושי, במילים אחרות כוח העבודה, הידע, והצלחות המשרד.

אין לקחת ראיון עבודה כמובן מאליו כי זו הזדמנות משמעותית, קיימים מספר כללים חיוניים שחשוב כי יכנסו למודעות ,לא רק בראיונות אלא גם בעשייה המשפטית.

להיות עורך דין זה בהחלט משימה מאתגרת. ללא קשר לוותק, עורכי הדין מרגישים בודדים במסע שלהם. מעטים מהם מתחילים ללמוד בביה"ס למשפטים לפי בחירתם או מקיימים ראיונות עם כל משרדי עורכי הדין שחשקה נפשם, לרובם אין קהל לקוחות אוהד. לעורך דין יש סיבות רבות לחוש חוסר ביטחון, בעיקר כשהוא נבחן למשרה מסוימת אך מדוע ישנם המצליחים יותר ויש המצליחים פחות? המאפיין העיקרי של אותם מועמדים "מצליחנים" היא בתפיסתם כאנשים שיתמכו במשרד בכל מצב, מה זה אומר?

כדי להצליח בראיון ולהתקבל למשרה חשוב שתיראה כמישהו שיכול לתת "גב" למעסיק שלך, ולא להראות כמישהו הזקוק לתמיכה. רוב המעסיקים מחפשים למצוא מועמדים שהם יכולים לסמוך עליהם.

חשיבות הנאמנות של עו"ד אינו עניין טריוויאלי, והוא נדרש להפגין רמה של מחויבות כלפי עמיתים וכלפי לקוחות המשרד.

איך אתה מראה למראיין שתתמוך בו?

המועמדים הטובים ביותר שאני ראיינתי בחיי עשו עבודה יוצאת מן הכלל בלהראות שיכולים לסמוך עליהם, על אף כי שבניסיון התעסוקתי אין כל הוכחה לכך, ואפילו הראה את ההפך לגמרי.

איך הם עשו זאת?

חיוך אנושי – במהלך הראיון היה משהו באוויר שמילא את האנרגיות, אנשים חייכו, הפגינו ידע, היו צנועים ונחמדים.

הקשיים של עורכי הדין להתקבל למשרה כזו או אחרת נובעת מן הקושי העצום בתקשורת הבינאישית עם המראיינים. המראיין מנסה לתקשר עם המועמד אבל לא מצליח לייצר את הכימיה. אם תצליח ליצור כימיה מתאימה ולהראות חיבה כלפי המראיין יש סיכוי שהוא יאמין כי ניתן לסמוך עליך, מה שיוביל לשלב מתקדם בקבלת המשרה.

אנשים מטבעם הם בעלי חיים שבטיים. עורכי דין שכירים אוהבים לעבוד עם אנשים בעלי תחומי עניין דומים, כגון חברים משותפים, שירות צבאי, ביה"ס ועוד. כשאתה מתראיין חפש את ה"דבק" הזה שמייצר סוג של זהות משותפת.

ראיון עבודה למעשה משמש מקום עבור המעסיקים למציאת רמזים הדרושים כדי לבדוק האם המועמד יכול להוות תמיכה למשרד:

  • האם ידבר דברי שלילה עלי ועל אחרים במשרד?
  • האם יתפקד כראוי במצבי לחץ?
  • האם יתמיד במשרה במצבי משבר?

2. האם עורך הדין באמת רוצה את התפקיד וכמה לעבוד כאן?

מעטים המועמדים הטורחים לעשות מחקר על המשרד אליו הגישו מועמדות לתפקיד זה או אחר. הם מתראיינים למשרה ולא יודעים בכלל מה תחומי העיסוק של אותו המשרד. בכך, לעיתים קרובות הם מקרינים חוסר עניין במשרה.

מועמדים שהולך להם טוב בראיונות ומתקבלים למשרה, בוודאות רוצים את העבודה. כך זה!  מועמדים אלו מגיעים לראיונות, מוכנים לאחר תחקיר מעמיק על המשרד וגורמים למעסיק להרגיש ייחודי בעל אינטרס לעבוד דווקא אצלם. המעסיק מחפש הוכחה שאתה רוצה לעבוד אצלם – לא רק מאינטרס אישי כלכלי אלא בגלל שיש משהו מיוחד במקום שגורם לך לרצות לעבוד שם .

 התלהבות שלנו ממעסיק מסוים גורמת לנו להתעלות מעל המתחרים. המידע שאספנו לפני הגיענו לראיון פותח לנו את הדלת ללב המעסיק, כמו במערכת יחסים זוגית, כאשר אנחנו מעוניינים במישהו / מישהי אנו נפגין כלפיו חיבה על מנת לקבל אותו בחזרה.

כשאתה מתראיין הפגן את חיבתך למקום ולמשרה. זה דורש תרגול ומיומנויות אבל החדשות הטובות הם שניתן ללמוד אותם באמצעות שיווק נכון בראיון עבודה.

3. האם עורך הדין יעשה את העבודה כפי שאנו מצפים וצריכים שייעשה?

 ללא קשר לסוג המשרה שאתה מתראיין, המעסיק שואל את עצמו האם אתה יכול לבצע את העבודה בדרך שהם מעוניינים?

יש לציין, אם המעסיק מראיין אותך, סביר להניח שיש לך את כל הנתונים הדרושים להתקבל למשרה. עם זאת, המעסיק עדיין צריך לבדוק אם אתה יכול לבצע את העבודה בדרך שהם מצפים ממנה.

רוב השותפים במשרדי עורכי הדין עובדים במשרד. הם רוצים להעסיק אחרים שיעבדו איתם במשרד ולכן כושר הסתגלות הוא אחד הערכים החשובים ביותר לעו"ד המועמד. הוא צריך להיות מסוגל לקבל מטלות, ובו בזמן להיות זמין , לדעת לקבל משוב ולגרום לשותפים להרגיש חשובים. רוב עורכי הדין בתפקידי הסמכות רוצים שיהיו אנשים סביבם, שיתנו תמיכה ולא ידרשו אותה.

משרדי עורכי דין דורשים זמינות, לפחות בתחילה עד שיכירו אותך טוב יותר. ולכן חשוב שתהייה ערוך לכך.

דבר נוסף שחשוב לתת לו את תשומת הלב היא כי משרדי עו"ד לא מעוניינים בעו"ד שהגיעו כדי לערוך שינויים/ להציע נהלים למשרד. המראיין מעוניין להעסיק מועמדים שיעשו את העבודה בדיוק כפי שהשותפים הגדירו. המלצתי, שמור את הערותייך לעצמך, זה לא יראה טוב בראיון.

4.   האם עורך הדין יגרום לנו להראות טוב והאם הוא ייצג טוב את הפירמה?

אם יש לך נתונים, דהיינו, קורות חיים טובים, אתה יכול לעשות דריסת רגל בכל משרד. אך לא תתקבל למשרה אם לא תהיה מנומס, בעל כבוד עצמי וביטחון. בנוסף עליך להיות מטופח במראה החיצוני, אופן הלבוש שלך חייב להיות תואם למערכת הארגונית של המקצוע. השפה המילולית ושפת הגוף שלך הינם פרמטרים שיקבעו אם תתקבל למשרה.  

לצערי ישנם עורכי דין רבים שלא מייחסים חשיבות למראה החיצוני ולשפת הגוף, הם מדברים בצורה לא הולמת על עמיתים למקצוע או מבצעים "טעויות" הגורמות לדימוי רע למשרד.

חשוב מה היית מצפה מעורך דין שמייצג אותך. איך היית רוצה שיראה? הסתכל על המשרד כמכלול והיטמא בו.

חשוב לדעת כי בזמן שלבי הראיונות, תיבחן  ברשתות החברתיות ובמדיות השונות ע"י המעסיקים שלך מה יגביר או ינמיך את האינטרס שלהם בך.

5.  האם אני אוהב את עורך הדין הזה יותר מהמועמדים הנוספים שאני מראיין?

כדי להתקבל למשרה, אתה צריך להיות הבחירה הראשונה בקרב האנשים שמתראיינים לתפקיד –בסופו של דבר המעסיקים הולכים לקבוע את ההחלטה הזו, לרוב, על סמך מידת ההצלחה בשאלות הרשומות לעיל. רושם ראשוני מנצח זה דבר חשוב ביותר ואין הזדמנות שניה לה. אך, למרות זאת סביר להניח כי המעסיק כבר "פנטז" איזה "טיפוס" הוא מעוניין לשכור, לכן חשוב לנסות וליצור כימיה.

אחד ההיבטים החשובים ביותר להיות "likable" הוא כיצד אתה מספר על עצמך. כאמור קורות החיים שלך מראים את הישגיך ולכן אין צורך להתרברב בהם. אחד הסודות להיות "חביב" זה להיות צנוע ומאופק ולא לקחת את כל הקרדיטים לעצמך. מראיינים לא אוהבים אחרים שמדברים יותר מדי על הישגיהם באופן אישי. שים לב כי אתה צריך להיראות אנושי. ולכן חשוב להוסיף טעות או חרטה בתנאי שהיא מראה התקדמות, למידה, ניסיון להשתפר ולפתח את עצמך כל הזמן.

אנשים רוצים נואשות להתחבר לאחרים, ומעט מאוד אנשים יכולים. כאשר תוביל את השיחה לנושאים המעניינים את הצד השני ותגרום לו להרגיש טוב עם עצמו תזכה לאהדתו, לעומת זאת אם תשאל שאלות שיגרמו לו לפתח מגננה תאבד את אהדתו אליך.

באופן קבוע כשאני מדברת עם אנשים אני מנסה לגרום להם לדבר על עצמם לפחות 70% עד 80% מהזמן. אני שמה לב שכאשר אני מנסה לשכנע אותם בסוגיה מנקודת המבט שלי, הם פחות נפתחים אלי ופוחתים הסיכויים שאתחבב עליהם.

 אני מוצאת כי האנשים המצליחים ביותר שאני מכירה הם קשובים ושואלים את השאלות הנכונות. "טריק" של המראיינים הטובים ביותר, הם המאזינים הטובים ביותר ומצליחים לגרום למרואיינים לדבר בטבעיות על עצמם.

אחרי שעברת סינון ומיון קפדני למשרה, מה שבסופו של דבר קבע אם התקבלת או לא זו הכימיה שייצרת עם המראיין באופן טבעי ומספק.

הכותבת מומחית בהכנת לראיונות עבודה בשוק עריכת הדין.

אמרו לך שקשה למצוא עבודה בתחום עריכת הדין בישראל?
אז אמרו!

נרשמים לעדכונים ומקבלים ממני:

  •  חשיפה למשרות מעניינות שלא תמיד מתפרסמות בערוצים הרגילים.
  • טיפים ודגשים שיעזרו לכם להיות אטרקטיביים יותר בראיונות עבודה.
  •  כל מה שצריך לדעת לפני (ובמהלך) פתיחת משרד.

* גם אני שונאת ספאם ותוכן חסר ערך…
לכן אשלח לך ניוזלטר מרוכז ומסודר אחת לתקופה ואשמור מכל משמר את כתובת הדוא"ל שלך!

דילוג לתוכן