כיצד לשווק את עצמכם בצורה האפקטיבית ביותר בראיון עבודה?

הזמינו אותך לראיון עבודה. התלבשת יפה, הגעת כמה דקות לפני הזמן, הלב התחיל לדפוק בחוזקה ולבסוף יצאת בתחושה של פספוס. כל מי שהיה פעם בראיון עבודה מבין שזה יכול להיות מורכב וצריך להגיע מוכנים. כיועצת ומאמנת קריירה, אני פוגשת מועמדים מהמגזר המשפטי ומתחומים נוספים, שלפעמים מפספסים כמה שלבים בדרך לשיווק עצמי אפקטיבי בראיונות עבודה.
Facebook
Email
WhatsApp

רוזנה כהן, עו"ד 

הזמינו אותך לראיון עבודה. התלבשת יפה, הגעת כמה דקות לפני הזמן, הלב התחיל לדפוק בחוזקה ולבסוף יצאת בתחושה של פספוס. כל מי שהיה פעם בראיון עבודה מבין שזה יכול להיות מורכב וצריך להגיע מוכנים.
כיועצת ומאמנת קריירה, אני פוגשת מועמדים מהמגזר המשפטי ומתחומים נוספים, שלפעמים מפספסים כמה שלבים בדרך לשיווק עצמי אפקטיבי בראיונות עבודה.


במיוחד בשביל זה, משתפת כאן במספר טיפים חשובים שיאפשרו להגיע לראיון העבודה מוכנים ולעבור אותו בצורה הטובה ביותר. 
אבל רגע לפני, כמה מילים על השלב שלפני הראיון, שגם אליו צריך להתכונן.

3 שלבים שכדאי לשים אליהם לב:

1. תחקיר מקדים –

כמו שנוהגים לחפש מידע בגוגל לפני דייט ראשון, ולבדוק מי עומד לשבת מולנו, כך גם לפני ראיון עבודה. מומלץ להכיר טוב יותר את המשרד, המוסד או החברה אליהם מגיעים להתראיין. לכן מומלץ לחפש מידע על תחום העיסוק של החברה, מיהם הלקוחות הגדולים שלהם והאם ישנם פרסומים חדשים אודותם בתקשורת .

2. הכנת מסמכים –

נכון שהזמינו אותך כבר לראיון, אבל מי שיושב מולך לא תמיד זוכר את כל הפרטים עליך. לכן, חשוב להצטייד בכל המסמכים (קו"ח, מכתבי המלצה, גיליון ציונים ועוד) בצורה מסודרת שמוכנים מראש לשליפה במהלכו.

3. התמודדות עם תחושת ההתרגשות –

ישנן הרבה שיטות להתמודדות עם תחושת התרגשות ולחצים. שימוש נכון בנשימה הוכח כאחד האמצעים האפקטיביים ביותר לרגיעה לפני ובמהלך ראיונות עבודה. הטיפ שלי, לבצע נשימה סרעפתית או כשמה האחר, נשימת בטן הנעשית על ידי  כיווץ הסרעפת, הכנסת אוויר באמצעות ניפוח בית החזה והבטן והוצאת האוויר דרך האף. נשימות אלו גורמות לרגיעה ושליטה על מצבנו הנפשי והגופני.

וכעת 6 טיפים שיעזרו לצלוח את הראיון העבודה הבא:

1.יצירת רושם ראשוני בלתי מילולי:

השלב הראשון בתוך 7 שלבים בנושא רושם ראשוני מנצח הוא הנוכחות שלך. 55% מהמראיינים נותנים דגש באופן לא מודע למה שהם רואים, 36% לטון הקול שלך, ו-רק 7% לתוכן. חשוב לציין שהצד השני יבנה עליך דעה בזמן שבין 7 שניות ל-4 דקות. ולכן אם  בזמן הזה תדע לייצר נגישות, תצליח לפצח את המשוואה ותהייה בתודעה חברתית הגבוהה ביותר. לכן לפני הכל, מומלץ לחייך חיוך רחב ולהוסיף כוונה, כלומר לשלב בין משאלות הלב שלך( מה אתה רוצה שיקרה) ובין דרישות המשרה.

2.הקצנת הכישורים 

זה הזמן להתגאות בכישורייך! מומלץ לשתף וליחצן הישגים ומיומנויות. חשוב לציין את אופן ביצוע המשימות היומיות שלך במשרות הקודמות ובנוסף להדגיש את הכישורים והביצועים שלך בפועל במקום העבודה הקודם ולשלבם בדרישות המשרה אליה אתה מתראיין.בנוסף, מומלץ לשתף סיפורי הצלחה על לקוחות וממונים שהיו שבעי רצון וקיבלו טיפול מדויק בזכותך. 

והכי חשוב לספק נתונים כמותיים ואיכותיים מהתפקידים הקודמים שלך. למשל – במקום לומר "היו באחריותי הרבה תיקים "לומר" הייתי אחראי על 30 תיקים בנושאי נדל"ן ומקרקעין בשבוע".

3.הצגת אופטימיות ואפקטיביות 

מראיינים מחפשים בדרך כלל אנשים חיוביים שמרגישים טוב עם החיים ויודעים להעביר את המספר הזה באופן ורבלי. חשוב להראות את החיוך הכובש שלך ולשדר עוצמה וביטחון עצמי ותוכל לעשות זאת ע"י שימוש מדי פעם בהומור נתון.

כדי להיות אפקטיביים בראיון צריך למצוא את נקודת האיזון בין אסרטיביות ובין ביטחון עצמי ולתת למראיין להוביל את המהלך.

4.הקשבה ופוקוס 

להקשיב, נשמע טריוויאלי, אבל זה אולי אחד הדברים החשובים ביותר להצלחה בראיון. אפשר להתייחס לזה כמו אל מבחן, חשוב להבין את השאלות היטב לפני שעונים את התשובה. אם לא הבנת את השאלה, בקש הבהרה. זכור שלא מצפים ממך לדעת את כל התשובות לכל השאלות. המטרה לרוב היא לבחון את כושר הביטוי שלך.  לכן, לא להילחץ אם לא יודעים את התשובה המדויקת. 

ישנם מצבים במהלך הראיון, של שתיקות מביכות, הרבה שואלים אותי מה לעשות במצב כזה. פה אני הולכת לשבור סטיגמה ולומר בצורה ברורה –  לא חייבים להפר את השקט. להיפך, שמירה על השקט משקפת ביטחון. זה זמן מצוין לנצל ולפקס את עצמך – מה אני עושה, למה זה חשוב ומה הדבר הבא שאפשר להציג בפני המרואיינים. 

5.גילוי אסרטיביות והתמודדות נכונה עם המראיינים

איכשהו המראיינים מוצגים אצלנו בראש כדמות מאיימת שיש לה עליונות עלינו. חשוב לזכור שלא מדובר במשהו מפחיד אלא הזדמנות להראות את היתרונות שלך. הראיון הוא בדיוק המקום לתת דוגמאות מתפקידך הקודם, להציג יכולות: יכולת עבודת צוות, קבלת אחריות ועוד. כמובן שצריך לשים לב במהלך הראיון לא לדבר בצורה צינית או ביקורתית. 
*טיפ קטן לסוף הראיו ן– לתחושת ביטחון וריבוי ראיונות חשוב לערוך מעקב (פולו אפ), תוכל לעשות זאת דרך קביעת מועד ספציפי עם המראיינים מה המועד המשוער להמשך קידום התהליך.

אמינות 

בעבר לא חשבתי שצריך לציין את המילה 'אמינות', אבל היום בעקבות העולם הדיגיטלי, יש לנו נטייה להגדיל את עצמנו. להציג לפעמים מציאות יפה יותר. אני מאמינה שאמינות בראיון מאוד חשובה ולא צריך להעמיד אותה במבחן. למשל – כשמדברים על רמת שליטה בשפת האנגלית. אם נכתוב 'אנגלית שפת אם' ופתאום ניבדק על כך במהלך הראיון ולא נצליח לעמוד במשימה – זו תהיה פשלה רצינית. לכן צריך לספר בכנות על עצמך ולהבין לפני הראיון את הצרכים הספציפיים בתפקיד. 
לסיכום, כמו בדייט, או בפגישה עסקים –בראיון עבודה צריך וחשוב להתכונן ולדעת כיצד להתמודד עם המצבים.
ונסיים בנימה אופטימית וחיובית כמו שאני מאמינה תמיד, חשוב לקחת כל ראיון שלא צלח ולהפוך אותו להזדמנות. אני ממליצה לרכז את כל השאלות בהן התשובות לא היו מספקות לטעמך ולהתאמן על תשובות מדויקות יותר לקראת הראיון הבא. 
תמיד להתמקד במה אפשר לשפר ואת מה כדאי לשמר. כמו בחיים עצמם. 

אמרו לך שקשה למצוא עבודה בתחום עריכת הדין בישראל?
אז אמרו!

נרשמים לעדכונים ומקבלים ממני:

  •  חשיפה למשרות מעניינות שלא תמיד מתפרסמות בערוצים הרגילים.
  • טיפים ודגשים שיעזרו לכם להיות אטרקטיביים יותר בראיונות עבודה.
  •  כל מה שצריך לדעת לפני (ובמהלך) פתיחת משרד.

* גם אני שונאת ספאם ותוכן חסר ערך…
לכן אשלח לך ניוזלטר מרוכז ומסודר אחת לתקופה ואשמור מכל משמר את כתובת הדוא"ל שלך!

דילוג לתוכן