שמעתם על המונח ראפור?

אני מניחה שרובכם לא שמעתם..., גם אני לא הכרתי אותו ונחשפתי אליו במהלך החקירה שלי את הנושא, אבל לפני כן - סיפור קצר.
Facebook
Email
WhatsApp

לאחרונה ליוויתי מועמד שביקש למצוא משרה במגזר המשפטי. הוא בעל תואר במשפטים מאחד המוסדות היוקרתיים בארץ ותואר נוסף מבוקש, אך בכל זאת לא הצליח לעבור את השלב הראשון בתהליכי הגיוס, בראיונות עבודה או ביצירת חיבורים הנדרשים לקבלת המשרה הנכספת.

בעקבות המקרה ביקשתי להעמיק בהבנת מכלול מערכות היחסים בין אנשים ומהם הגורמים שהופכים אותם לקרובה והרמונית.

מתוך הרצון להעשיר את הידע שלי, נחשפתי לראשונה למונח "ראפור". המונח נכלל בתוך קורס NLP ומקורו בשפה הצרפתית. התרגום שלו בתרגום חופשי הוא "לקחת חזרה". הפירוש המעשי של הביטוי מתאר מצב של חוויה חושית מעצימה המתרחשת בתוך קבוצת אנשים המצליחים לתקשר ביניהם ביעילות וביכולת הבנה גבוהה האחד את השני.  במציאות הוא בהיבט הבסיסי של כל תקשורת בין אישית החיונית בהקשרים שונים. עבור המועמד שלנו, היה שלב חשוב לצלוח בצורה טובה את שלב ראיונות העבודה. "ראפור" מחייב בניית קרבה, יצירת אמון הדדי וטיפוח סביבה חיובית ונינוחה.

איך המונח ראפור מדגיש את החשיבות שלו באינטראקציה הבין אישית?

באחת הפגישות שלי במשרדו של עו"ד בעל מוניטין, שוחחתי עם עו"ד מנוסה, שבמסגרת עבודתו, מראיין מועמדים רבים, האיש שהינו קטן במידותיו וגדול באישיותו לימד אותי, כי הרבה מעבר לנתונים היבשים, המכונים בשפה המקצועית, "הארד סקילס", יש גורם נוסף שמבדיל את המועמד הנבחר מכל האחרים. ה"משהו" הזה מבטא את ההרגשה שעשויה להכריע האם המועמד יתקבל או לא למשרה שאליה הוא מתראיין. כדי להבהיר את הנקודה, הוא פרט בפני את ההסבר הבא:

"רוזנה, ציונים בתואר הם חשובים, אך לאישיות בסופו של דבר יש משקל מכריע בהחלטה אם נקבל או לא מועמד/ ת לעבודה. אין באפשרותי לקבל מועמדים עם תשובות אמורפיות לשאלות, וגם כאלו שמרגישים שחייבים למלא את הראיון במילים. לא הכל זה מוסד אקדמי יוקרתי, אני צריך בן אדם עם חשיבה משפטית, תקשורת אפקטיבית, אדם שמגיע עם תעוזה, לא מפחד לגבי קבלת סוגיות משפטיות וחומרים חדשים, אומץ להכנס למים עמוקים, ואחד שאני אסמוך עליו מספיק כדי לדעת שלפני שהוא מוציא כל מסמך יקרא אותו מיליון פעם, וגם מישהו שמסוגל לחשיבה מחוץ לקופסה, מישהו שיכול לשלוף מהמותן ללקוחות תשובות חכמות, מישהו שינהל איתי שיחה בלתי אמצעית, שישב איתי כאן ובאותנטיות ידע לספר לי מדוע הוא רוצה לעבוד כאן".

השיחה הזאת חרוטה בזיכרוני והיא מנחה אותי (בין היתר) בדרך בה אני בוחרת ומייצרת את החיבורים שאני עושה עם התעשייה המשפטית. מניסיוני למדתי כי ייתכן שבתשובה לשאלה מדוע הועדפה מועמדות של מועמד אחד על פני אחר, או לחלופין מדוע לא התקבלה מועמדת מוכשרת, תהיה התייחסות לעניין כחוסר חיבור או כימיה בין אישית. בהיעדר אותו "קליק" שלפעמים מתרחש בין בני-אדם וגורם לחיבור משמעותי יותר בהשוואה לאחרים, הסיכוי לזכות במשרה פוחת.

כיצד אפשר לייצר ראפור?

השאלה המתבקשת אם כן, היא כיצד ניתן לייצר ראפור, והאם בכלל יכול אדם לייצר יכולת שלא קיימת אצלו? זוהי שאלה משמעותית כאשר בוחנים את הסיכויים לקבלת משרה.

להלן כמה כללים ליצירת ה הראפור המבוקש:

  • בהובלת השיחה, יש להקשיב בצורה מרוכזת לאדם הניצב מולך, לשקף את דבריו ולהצטרף לשיחה בהתאמה להקשר שעליו דיבר קודם.
  • הראפור מנחה אותנו להימנע משיפוטיות, וכן מכפיית האג'נדה שלנו על האדם האחר. עלינו להוביל ולהיות מובלים בשיחה, להיות נוכחים בהקשבה מלאה.
  • היו נוכחים בשיחה וצרו את החיבור האמיתי בהקשבה, במבט הנכון בעיניים, בשפת הגוף שמשדרת "כן, אני רוצה להיות כאן".
  • שימרו על אותנטיות וטבעיות, היו מי שאתן, או מי שאתם. כדי שזה יקרה, אתם חייבים לחקור כמה שיותר פרטים אודות הצד השני בשיחה. ידע זה כוח וכוח זה ביטחון.
  • לבסוף, המנעו מניסיונות של נחמדות מזויפת, זוהי פעולה חסרת טעם שכן עולים עליה במהרה. שימרו על קשר עין עם המראיין והמנעו מחיפוש אחר הטלפון הנייד או סקירה של החדר בו אתם נמצאים.

אמרו לך שקשה למצוא עבודה בתחום עריכת הדין בישראל?
אז אמרו!

נרשמים לעדכונים ומקבלים ממני:

  •  חשיפה למשרות מעניינות שלא תמיד מתפרסמות בערוצים הרגילים.
  • טיפים ודגשים שיעזרו לכם להיות אטרקטיביים יותר בראיונות עבודה.
  •  כל מה שצריך לדעת לפני (ובמהלך) פתיחת משרד.

* גם אני שונאת ספאם ותוכן חסר ערך…
לכן אשלח לך ניוזלטר מרוכז ומסודר אחת לתקופה ואשמור מכל משמר את כתובת הדוא"ל שלך!

דילוג לתוכן