כיצד לעבור את היום עם אנשים מעצבנים בעבודה

התמודדות עם התנהגות המסכנת את השקט הנפשי: ענבל חרקה את שיניה ונשמה עמוק. "היי רגועה", היא אומרת לעצמה. "אל תיתני לזה להגיע אליך. זו רק מירב." אבל ענבל חורקת את שיניה כבר חצי שנה.
Facebook
Email
WhatsApp

התמודדות עם התנהגות המסכנת את השקט הנפשי:

ענבל חרקה את שיניה ונשמה עמוק. "היי רגועה", היא אומרת לעצמה. "אל תיתני לזה להגיע אליך. זו רק מירב."

אבל ענבל חורקת את שיניה כבר חצי שנה.

היא חלמה להתקבל למחלקה המשפטית, חלמה לעבוד בייעוץ משפטי בחברה,  כעורכת דין צעירה שזה עתה סיימה בהצטיינות את התמחותה במשרד גדול נחשב ומאוד מכובד. היא עבדה ימים ולילות. ומה שחיפשה היה שקט נפשי, ליישם בפרקטיקה כל מה שהיא למדה. ההזדמנות לא איחרה להגיע, הייתה התרגשות וסיפוק בתפקיד, עד הרגע שמירב חזרה מחופשת הלידה

היא ניסתה לעבור על זה בחיוב, בנועם , אבל, התנהגותה המרגיזה של מירב שיבשה לה והסיחה את דעתה כל יום מחדש. 

מירב לא עבדה בשיתוף פעולה, לא שיתפה דבר, לקחה על עצמה את כל הקרדיטים של ההצלחות בתיקים, הקטינה את ענבל והתעלמה לחלוטין מקיומה ומכישוריה.

ענבל הרגישה מתוסכלת, הרגישה צער רב ולא ממש ידעה כיצד לנהוג. מאז שמירב חזרה מחופשת הלידה היא מיררה את חייה והפכה את מקום עבודתה לבלתי  נסבל. האם עליה להמשיך להתעלם ולהעמיד פנים שהכול בסדר? להתעמת עם מירב? לשתף את הממונה עליה? ללכת למחלקת- HR? או אולי אפילו לחפש עבודה במקום אחר?

מאמר זה בוחן את ההשפעה המזיקה שיש להתנהגויות מתמשכות ומעצבנות כמו של מירבעל מערכות יחסים במקום העבודה. 

ניתן להגדיר התנהגות מרגיזה כהרגלים מעצבנים של אדם שמטרידים אותך לעיתים קרובות ובסופו של דבר, מנקזים את האנרגיה והמורל שלך. קיימים לא מעט דוגמאות, העמית מדבר בקול רם בטלפון בשיחות פרטיות, נוקטבהפסקות סיגריות תכופות, מתעלם מקיומךכשותף לתיקים, לא משתף פעולה, פועל באופן עצמאי ומבודד, לא מתייחס לאנשים סביבו. 

מאפיינים אלו מפריעים בתפקוד היום יומי ומשפיעים על התפוקה בעבודה. בנוסף, הם בהחלט גורמים לחוסר הרמוניה וסינרגיה ויכולים בסופו של דבר לגרום לטינה, כעס מצטבר, לפגוע בעבודת צוות ואפילו ולהשפיע בעניין התפוקה שלך.

להלן טיפים כיצד להתמודד עם התנהגות מסוג זה בצורה טקטית ואסרטיבית:

1. הימנע מרכילות

קל לפרוק את כל התסכול שלך שנגרם מקולגה מעצבן על ידי תלונה עליו לעמית אחר. אך דע כי, הפצת שמועות בדרך זו יכולה להיות הרסנית. אתה עשוי לגלות שהשמועות חוזרות אליך ובסופם תוצג לעיני כל  כ- "הבחורה הרעה". חשוב לציין כי רכילות יכולה אף להוביל לסוגיות התנהגותיות חמורות בהרבה, כגון הדרה, הטרדה, בריונות או אפליה, היכולים לגרום לפעולה משמעתית רשמית ואף לפיטורים.

2. הערך את ההשפעה

מה שאנחנו רואים כמרגיז יכול להיות אחר מבחינה סובייקטיבית, לכן, לפני שתחליט כיצד לגשת לבעיה, קח צעד אחורה והתבונן בסוגיה בעיניים חיצוניות, כמקרה שאינו קשור אליך, במילים אחרות, השתדל להסתכל על הסיטואציה באופן סובייקטיבי. עד כמה באמת התנהגותה של עמיתך משפיע עליך? האם נראה שאנשים אחרים בצוות שלך מוטרדים מכך? האם אתה מרגיש מסוגל להתמודד עם זה בעצמך? לחלופין, האםזה מצריך ממך לפנות לממונים שלך?

רמת הפעולה שתנקוט צריכה להיות תואמת מצב, כלומר, אם הוא לא משיב למיילים שלך באופן רציף, לדוגמה, אפשר לבקש ממנו שישים לב וישיב בפעם הבאה. אך, אם התנהגותו אגרסיבית, אישית ומזיקה לך, סביר להניח שתצטרך לחשוב על פתרון אחר וגם לקבל עצה מהממונים עליך.

3. תהיה טקטי!

לעיתים זה קשה לשלוט ברגשות כשאתה מתמודד עם התנהגות מתמשכת ומרגיזה של עמית לעבודה, שים לב יש להתמודד עם התנהגותו ולא עם האדם עצמו.  עמיתך ככל הנראה לא מודע להשפעה השלילית שיש לו כלפיך. 

חשוב יותר לשמור על רגשותיך תחת שליטה, היה טקטי, והפוך את השיחה לממוקדת בעבודה ככל האפשר. ספר כיצד אתה מרגיש, אך הימנע מלהפוך עניין זה לאישי, מאחר והדבר עלול לגרום לעמיתך להתגונן ולכעוס.

4. תהיה פתוח וכנה

התחל בשיחה כנה עם עמיתך. תהיה פתוח ואמיתי לגבי הרגשתך, אך גלה גם כבוד, והקשב לתגובה באמפתיה וללא שיפוט. שיחות מסוג זה נועדו לאפשר לאנשים לדבר בחופשיות זה עם זה בצורה שתמנע קונפליקט או חוסר אמון. אם המתחים אכן גבוהים, נסה לבקש מעמית נוסף להיות נוכח ולגשר ביניכם כך שיאפשר פתרון קונפליקטים בלתי פורמאלי שיכול לעזור בשיפור האמון.

5. חפש תמיכה

אם ההתנהגות עוברת ממעצבנת לרצינית ומסוכנת כמו במקרים של בריונות מתמשכת, בנסיבות אלה, עדיף שתניח לממונים לגשר בין הפערים.

6. פיתוח מנגנוני התמודדות

אם אתה חושב שהתנהגותו המעצבנת של עמית לא תשתנה, וודא שיש לך אסטרטגיות התמודדות נאותות.נסה תרגילי נשימה עמוקים או מודעות מראש כדי לעזור לך לשמור על רוגע ולהישאר ממוקד. 

לחלופין, אם מדובר ב"גונב קרדיט " איש לא ידאג להביא לידיעת ההנהלה תוצרים טובים במיוחד שיצרת אם לא תדאג להפיץ זאת בכוחות עצמך. עובדה היא שברוב המקרים נשדדים קרדיטים לאנשים טובים ומוכשרים שאינם חשים צורך לקדם את עצמם.  הם צנועים, וחוששים להצטייר כאגרסיביים, ולעתים מאמינים שמה שחשוב הוא האמת – והעיקר שהם עצמם יודעים אותה.

אם סיימת לבצע משימה כלשהי ואתה גאה בתוצאה ובעצמך, גם אחרים עשויים לשמוח להיות גאים בך. שתף בקול רם, עדכן אנשים סביבכם, שלח מייל עדכון למנהלכם ולנוגעים בדבר. זו טעות פטאלית לשמור הצלחה לעצמך- עשה כל מה שנראה הגיוני ומציג את פועלך כלפי חוץ, באופן שצפוי לעניין את הסובבים אותך ואת המנהלים שלך, אך הקפיד בכל זאת לשמור על היגיון וצניעות.

לסיכום, התנהגות לא הולמת במקום עבודה יכולה להיות מתמשכת ומעצבנת, ויכולה להשפיע לרעה על המורל, מערכות היחסים והביצועים של הצוות, היעזר בטיפים לעיל שיסייעו להקטין את הנזק ולשפר את המצב.

אמרו לך שקשה למצוא עבודה בתחום עריכת הדין בישראל?
אז אמרו!

נרשמים לעדכונים ומקבלים ממני:

  •  חשיפה למשרות מעניינות שלא תמיד מתפרסמות בערוצים הרגילים.
  • טיפים ודגשים שיעזרו לכם להיות אטרקטיביים יותר בראיונות עבודה.
  •  כל מה שצריך לדעת לפני (ובמהלך) פתיחת משרד.

* גם אני שונאת ספאם ותוכן חסר ערך…
לכן אשלח לך ניוזלטר מרוכז ומסודר אחת לתקופה ואשמור מכל משמר את כתובת הדוא"ל שלך!

דילוג לתוכן