למה הילדים לא רוצים ללכת ללמוד? תואר אקדמי בעולם החדש.

Facebook
Email
WhatsApp

65%   מתלמידי בית הספר יעסקו במקצועות שעדיין לא נוצרו.  אז למה אתם מתעקשים על לימודים אקדמיים? מאמנת קריירה והיועצת התעסוקתית רוזנה כהן מסבירה מהם שלושת הדברים החשובים באמת שילדיכם חייבים לגלות.

המשפט הידוע מתוך סרטו "סיפור אחר" של אבי נשר, "כשנולד ילד, נולדים בעצם שני ילדים: הילד שדמיינת והילד האמיתי ומגיע השלב בו צריך לבחור בין השניים" –  צבט לי בלב והדגיש שאנחנו מצפים מהילדים שלנו לקבל את ההחלטות הנכונות לדעתנו.

השלב שבו ילדינו הצעירים צריכים לבחור מקצוע לחייהם הבוגרים מגיע מהר מהצפוי, ההורים תמיד קצת לא מוכנים לרגע זה, חוששים ובעיקר רוצים שיהיה להם הכי טוב. בנקודה זו צריכים הם להחליט כיצד להמשיך במסלול החיים, ועולות שאלות רבות: האם להתחיל ללמוד לתואר? האם בגיל כה צעיר הם יודעים מה הם רוצים לעשות כשיהיו גדולים? אולי יש להם כמה תחומי עניין והם עדיין לא מגובשים באיזה מהמקצועות הם היו רוצים להמשיך ולעסוק בהן בהמשך חייהם? והאם יש קשר בבחירת המסלול שיבחרו בתואר לבין הצלחה בקריירה העתידית שלהם?

פעם היה ברור שהבן של עורך הדין ילך ללמוד משפטים, שהעסק המשפחתי יעבור הלאה לדור העתיד ושצריך תואר במחשבים כדי לעבוד בהייטק ולהרוויח טוב. כיום, צעירים בונים את הקריירה שלהם מחדש לפי תשוקה ומינוף הזדמנויות בשוק התעסוקה. חשוב לציין כי 65% מתלמידי בית הספר יעסקו במקצועות שעדיין לא נוצרו. העולם השתנה. "אי אפשר לעצור את הגלים, אבל אפשר ללמוד לגלוש", כלומר מה שנלמד היום לא בטוח יהיה רלוונטי בעוד כמה שנים. היוקרה של התואר האקדמי והרצון ביציבות התחלפו בחיפוש אחר שינויים וצבירת קורסים תואמים לפרקטיקה מקצועית.

 בעולם החדש – מערערים על הכול

מחבר הספרים ומקים בית הספר ברוח העולם החדש, ליאור פרנקל,  טוען שבעולם החדש מערערים על כל מה שמובן מאליו בעולם הישן. דברים בסיסיים דוגמת עבודה קבועה לאורך זמן, יציבות ולימודים אקדמיים מאבדים מחשיבותם. פרנקל חקר וראיין עשרות בני אדם בכדי להבין האם גם היום צריך תואר ראשון או שאולי אפשר ללמוד לבד.

למה בעצם מתכוונים כשאומרים לימודים? אם תשאלו את אבי אדלין שהפך מנהג משאית למעצב מוצר מצליח בלי ללמוד תואר, הוא יסביר לכם שלמד את כל מה שיודע, באופן עצמאי. אדלין בנה לעצמו תכנית לימודים, מצא חברים למקצוע והתקבל למשרה מצליחה על סמך ניסיונו בלבד. אם תשאלו אותו האם ללמוד הוא יגיד לכם שזה לא משנה במה תבחרו, כל עוד תשקיעו בזה 150% כדי להצליח.

חוקרת תחום האנשים המולטי-פוטנציאליים, אמילי וופניק טוענת שבעולם החדש לא צריך לבחור ולהחליט על מקצוע אחד ולהתמקצע בו אלא להיפך, לעודד בני אדם לפתח תחומי עיניין רבים. וופניק מסבירה שלאנשים אלו יש יכולת למידה מהירה והסתגלות שמהוות יתרון גדול בעולם הכלכלי שמשתנה כל הזמן.

 ללמוד – זה כבר לא מה שהיה פעם

פרופסור דן אריאלי טוען שהמושג "ללמוד" השתנה. בעולם החדש אנחנו צריכים ללמוד כל החיים, משמע הלימודים לא נגמרים בתואר ראשון. בנוסף, בעידן הנוכחי  לא מספיק רק ללמוד, אלא מה שחשוב בעיקר הוא "ללמוד איך ללמוד". הכוונה היא שתמיד אפשר לשנן מחברות ולתרגל בעיות על מנת להוציא תואר אבל אם רוצים לנצל את הלימודים ולהוציא מהם את המקסימום צריך לעשות יותר. ללמוד מניסיון המרצים, להתנדב בפרויקטים נוספים סביב הלימודים, להתנסות בדברים חדשים ובגדול – לפתוח את הראש ולנצל הזדמנויות.

הלימודים כהזדמנות

צעירים בסיום השירות הצבאי כיום כבר הספיקו לרכוש מיומנויות רבות באופן עצמאי, והם מתאפיינים בכך שחושבים שיודעים הכול.  אם להסתכל מהצד הם באמת יודעים המון, אך לא הכול. אז האם מי שלומד לימודים אקדמיים כן יוצר לעצמו בסיס חשוב להתחלה?

ההמלצה האישית שלי היא לחקור ולדבר עם כמה אנשים אשר מהווים השראה בעולם העבודה, להתייחס ללימודים כאל פרקטיקה חשובה ובסיסית למקצוע. בנוסף, לימודים מהווים פלטפורמה ליצירת קשרים, שיתופי פעולה, בניית יוזמות חדשות ועוד אפשרויות למינוף. חשוב להיות מעורבים במגוון תחומים ופעילויות ולהישאר תמיד עם היד על הדופק, כך אפשר להפוך מפגשים מקריים להזדמנויות לקידום ופיתוח הקריירה ולהצליח בעולם החדש.

לא משנה אם ילדנו יבחרו ללמוד תואר או לא, הם צריכים לגלות בעצמם שלושה דברים חשובים: מהי הנטייה התעסוקתית שלהם, כלומר במה הם טובים ומה הולך להם בקלות. מהם הכישורים האישיים שלהם והכי חשוב, מהי התשוקה שלהם, כדי שבסופו של דבר הם יעבדו בעבודה שתהפוך אותם לגרסה הטובה ביותר של עצמם.

אמרו לך שקשה למצוא עבודה בתחום עריכת הדין בישראל?
אז אמרו!

נרשמים לעדכונים ומקבלים ממני:

  •  חשיפה למשרות מעניינות שלא תמיד מתפרסמות בערוצים הרגילים.
  • טיפים ודגשים שיעזרו לכם להיות אטרקטיביים יותר בראיונות עבודה.
  •  כל מה שצריך לדעת לפני (ובמהלך) פתיחת משרד.

* גם אני שונאת ספאם ותוכן חסר ערך…
לכן אשלח לך ניוזלטר מרוכז ומסודר אחת לתקופה ואשמור מכל משמר את כתובת הדוא"ל שלך!

דילוג לתוכן