7 טיפים חיוניים לעבודה מהבית בזמן מגיפת הקורונה העולמית

Facebook
Email
WhatsApp

7 טיפים חיוניים לעבודה מהבית בזמן מגיפת הקורונה העולמית

20.3.2020

בעיצומה של מגיפת הקורונה העולמית, חברות וארגונים רבים מיישמים מדיניות של עבודה מהבית, מרצון או שלא מרצון. משמע הדבר שרבים מאיתנו מתמודדים עם אתגר חריג: עבודה מהבית במשרה מלאה בפעם הראשונה.

גם אם עשיתם את זה בעבר, עבודה מהבית בעקבות וירוס הקורונה תיראה לכם אולי כמו עולם חדש לחלוטין: כנראה שהיא פתאומית, ייתכן שהיא תימשך לתקופת זמן ארוכה ולא רק יום פה ויום שם ואתם כלל לא בטוחים כמה זמן כל העניין יימשך. כל הארגון שלכם מעורב בזה ואינכם יכולים להתרועע זה עם זה מחוץ לשעות העבודה.

הטיפים הבאים יעזרו לכם לוודא שאתם מצליחים הן לבצע את עבודתכם והן לשמור על בריאותם הנפשית.

  1. התלבשו

זה אולי נראה כמו טיפ קטן, אבל הוא חיוני. אתם לא חייבים להתלבש בצורה רשמית כמו שאתם מתלבשים לעבודה, אבל הפעולה הפשוטה של החלפת בגדים משמשת סימן שהגיע הזמן להתעורר ולהתחיל לעבוד. אל תפחיתו בערך כוחם של בגדים המתאימים לעין הציבורית. הם יגרמו לכם להרגיש אנושיים ובטוחים בעצמכם ויעזרו לכם למתוח את הגבול בין העבודה לבין הבית.

הבגדים רלוונטיים גם למשימות אחרות שמבוססות על הופעה חיצונית וכמובן להדרך שבה אחרים רואים אתכם בזמן שאתם מנהלים את כל שיחות הוידיאו שלכם.

2.הקצו פינת עבודה או משרד ביתי

אחד מהאתגרים הגדולים ביותר בנוגע לעבודה מהבית הוא הפרדה בין חיי העבודה לחיי הבית. אני לא יודע איך, אבל בתי ובעלה עובדים מהבית ודי קשה להם להסתדר כשהנוכחות הילד בן השנתיים "עוזר" להם כל כך!

חדר נפרד כחלל עבודה לא חייב להיות חדר ממשי אבל כדאי שתהיה בו כמה שיותר תחושת נפרדות משאר הבית. חתני משתמש בפינה במרפסת שלהם כחלל עבודה ויעילותו בעבודה כמעט לא נפגעה. גם חיי הבית ספגו מכה קטנה בלבד.

אם אתם רגילים ללכת למשרד כל יום, ההפרדה בין העבודה לבית היא פיזית וייתכן שתרצו ליצור תחושה זאת שוב ככל האפשר בעזרת חלל עבודה פיזי בבית.

3. שמרו על שעות עבודה מוגדרות היטב

בדיוק כמו שייעדתם חלל עבודה והפרדתם אותו משאר הבית, עליכם להקפיד על השעות שבהן אתם עובדים לעומת השעות שבהן אינכם עובדים. אם תיצמדו לשעות העבודה הרגילות שלכם, תהיו יעילים יותר ותהיו מוכנים לחזור לעבודה במשרד. בנוסף, אם התפקיד שלכם כרוך בשיתוף פעולה, הכול יהיה הרבה יותר קל אם תשמרו על שעות עבודה דומות לאלה של חבריכם לעבודה.

ההבדל הגדול ביותר בין עבודה מהבית לעבודה במשרד הוא שאתם אחראים על הסביבה שלכם ועליכם להתייחס אל עצמכם כאל עובדים שכירים. משמעות הדבר היא שעליכם לדרוש מעצמכם דין וחשבון אבל גם לזהות מתי הגיעו מים עד נפש, כמו שמנהל טוב היה מזהה. אם אתם מרגישים שאתם מאריכים את שעות העבודה שלכם משום שאינכם עושים שום דבר אחר בערב… אמרו לעצמכם שהגיע הזמן להניח לעבודה, להיטען מחדש ולהתחיל שוב כשאתם רעננים. העבודה הרי תהיה שם בבוקר.

אם אתם גרים עם אנשים אחרים, כגון שותפים, ההפרדה הזו חשובה אף יותר. שוחחו עם האנשים שאיתם אתם חיים על מנת לקבוע גבולות כך שתוכלו לצמצם את הסחות הדעת במשך יום העבודה ולאחר מכן להתנתק מהעבודה ולהעניק לאנשים שאתם אוהבים את מלוא תשומת הלב שלכם. שמירה על זמן וחלל נפרדים תאפשר לכם להיות נוכחים יותר בחיי הבית שלכם.

4. בנו מעברים לתוך העבודה והחוצה ממנה

הנסיעה לעבודה לא רק מביאה אתכם ממקום פיזי אחד למשנהו אלא גם מעניקה למוח שלכם זמן להתכונן לעבודה. אמנם אתם לא נוסעים כעת אבל אין זאת אומרת שאינכם צריכים לסגל לעצמכם שגרה מקבילה שתעזור לכם להיכנס בהדרגה ליום העבודה.

ייתכן שבדרך כלל אתם קוראים או מאזינים למוסיקה בעת נסיעתכם לעבודה. אתם יכולים לעשות זאת בבית. אולי תוכלו להקדיש זמן לחית מחמד או אדם אהוב. תוכלו אפילו להוסיף אימון (עדיף בבית בגלל וירוס הקורונה, אבל בדקו מה מומלץ באזור מגוריכם) או להקדיש זמן לתחביב (שוב, וודאו שהדבר מתאים בהתחשב בהמלצות הבריאות באזור מגוריכם).

תנו לעצמכם דבר מה שיסמן את סיום העבודה וישמש כחוצץ. אני אישית עובדת מהבית. זו ההחלטה הטובה ביותר שקיבלתי בחיי, אבל חוץ מפגישות מקוונות ולא מקוונות, אני עובדת הרבה יותר. אני ברת מזל שיכולה לשחרר לחץ באמצע היום בעזרת פעולה כגון, שיעורי יוגה וצפייה בהרצאות TED באינטרנט. ההרגל הזה נכפה עלי כי היו לי כאבי גב רבים ולא יכולתי פשוט להסתדר ללא הפסקה של שעתיים ויוגה מעולה למטרה הזו.

5. אל תישאבו יותר מידי לחדשות או לכל דבר אחר

הסחת דעת היא אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני אנשים שעובדים מהבית, במיוחד אנשים שלא רגילים לכך. אני טוען שהבית שלכם ממש לפניכם. משמע הדבר שלא משנה על מה אתם חושבים בדרך כלל לעשות כשאתם חוזרים הביתה אחרי העבודה, הדבר הזה נמצא עכשיו אתכם. הסחת דעת היא דבר אנושי, אבל עליכם להיות ערים למידה שבה אתם מניחים לעצמכם להיות מוסחים.

ממש עכשיו, אחת הסחות הדעת הגדולות ביותר היא החדשות. אם אתם עובדים מהבית בגלל וירוס הקורונה, בדיקת העדכונים לגביו תהיה ככל הנראה במרכז המחשבות שלכם. כמובן שטוב להיות מעודכנים אבל מאוד קל להישאב למצב של חרדה מוגזמת.

אני מציע שתכוונו טיימר לכל הפסקה שתיקחו. לא כדאי שתישאבו יותר מידי ותשכחו לגמרי שאתם בעבודה. אם אתם נוטים להסחות דעת בכל פעם שיש מבזק חדשות, כבו גם את ההודעות שלכם במשך יום העבודה. החדשות יהיו שם גם אחרי 17:00.

6. תקשורת, תקשורת, תקשורת

אם אתם בדרך כלל לא עובדים מהבית, הסיכויים הם שיהיו כמה מהמורות בדרך ברגע שתהיו חייבים לעבוד לפתע הרחק מהמשרד. המפתח לצלוח את המהמורות האלה הוא דוחות ישירים ותקשורת, במיוחד עם המנהל שלכם. לפני שאתם עושים את המעבר או ברגע שאתם יודעים שזה קורה, התוו תוכנית שמפרטת את הציפיות לגבי כל כמה זמן עליכם להתקשר למשרד וכיצד תדווחו זה לזה על שינויים או על משימות חדשות. יש לעשות זאת עם כל אחד שאיתו אתם עובדים בדרך כלל בשיתוף פעולה במשך היום.

סביר להניח שתוכנית זו תשתנה במהלך הזמן. זה בסדר שהרי מדובר במצב חדש לכולם. לכן, הקפידו לדון שוב בתוכנית ולשנות אותה אם יתעוררו בעיות. ככל שתנסו לבצע את עבודתכם מהבית, תתקלו באתגרים ייחודיים שיהיו שונים בתלות בסוג העבודה שלכם. אל תהססו ליצור קשר עם האנשים אליהם אתם פונים לעזרה בדרך כלל, גם אם אינכם נמצאים באותו הבניין.

בנוסף, אינכם חייבים להסתפק רק במשלוח הודעות טקסט. אם דיברתם עם חבר לעבודה פנים אל פנים במשרד, תוכלו גם לשלוח לו מייל. אולי תמצאו שמוטב לדווח לבוס ולחברים לעבודה בטלפון או בשיחת וידיאו. הדבר יצמצם אי הבנות ויקל במעט על הבידוד החברתי שעלול להגיע ביחד עם העבודה מהבית.

7.אל תשכחו להתרועע

כשכל המשרד מתחיל לפתע לעבוד מהבית, נפסקות גם רבות מהאינטראקציות החברתיות היומיומיות אליהן הייתם רגילים במשך היום שעוזרות לכם להרגיש פחות בודדים ושוברות את שגרת העבודה. אנשים שוכחים שהם זקוקים לחברת אחרים משום ששיחות החולין ואזעקות האש האקראיות הן אלה שגורמות להם להרגיש שהיום שלהם היה מיוחד ומונעות את תחושת השגרה השוחקת. כשאתם עובדים מהבית, אין לכם את כל זה.

הילחמו בזה בכך שתדברו עם חבריכם לעבודה במשך היום דרך Slack, שיחות טלפון, הודעות טקסט, Zoom או בדרך שבה הארגון שלכם מתקשר. אם בדרך כלל אתם שואלים את חבריכם לעבודה על סוף השבוע שלהם, המשיכו בכך. אם בדרך כלל הייתם מעירים להם על נושא מסוים, צרו איתם קשר בעניין. הקשרים הקטנים האלה יכולים לתרום הרבה.

אני מציע להקדיש זמן כדי לדבר או להתעדכן אחד על אחד עם חבר לעבודה. כשהיא עובדת מהבית, היא לרוב "אוכלת ארוחת צהריים" עם עמיתות לעבודה וחברות תוך שהיא מקדישה זמן לפטפט איתן כשהן אוכלות. (וכדאי מאוד שתקדישו זמן לאכול ארוחת צהריים הרחק מחלל העבודה. הפסקות אלה הן חיוניות גם אם אינכם יוצאים מהבית.)

רבים מאיתנו חווים חרדה ואי וודאות בזמן זה והאילוץ הפתאומי של להיות מבודדים בבית עלול להגביר את הרגשות האלה. אל תהססו ליצור קשר עם חבר לעבודה  כדי לשלומו  את שלומו.

הדבר הכי חשוב שיש לך לעשות כדי לנצל את הזמן הזה הינו ליייצר לוח זמנים קבוע, להרגע ולא לשכוח להתחיל את היום עם מדיטציה טובה.

בנוסף,נסו לאמץ גישה חיובית: כשהייתי שכירה נהגתי לנסוע במשך שעה בכל כיוון במשך 5 שנים. היום אני ברת מזל כי הזמן הזה נחסך לי.

חברי הטוב ביותר ומשפחתי מתגוררים בחלקים שונים של העולם וכשהעולם משתגע, חשוב יותר מתמיד שנושיט יד, נתקשר ונדאג זה לזה.

רוזנה כהן מחברת המאמר,הינה עורכת דין, יועצת ומאמנת קריירה, מנחה קבוצות בעלת ניסיון של למעלה מ-15 שנים עם מחפשי עבודה בשוק עריכת הדין.

אמרו לך שקשה למצוא עבודה בתחום עריכת הדין בישראל?
אז אמרו!

נרשמים לעדכונים ומקבלים ממני:

  •  חשיפה למשרות מעניינות שלא תמיד מתפרסמות בערוצים הרגילים.
  • טיפים ודגשים שיעזרו לכם להיות אטרקטיביים יותר בראיונות עבודה.
  •  כל מה שצריך לדעת לפני (ובמהלך) פתיחת משרד.

* גם אני שונאת ספאם ותוכן חסר ערך…
לכן אשלח לך ניוזלטר מרוכז ומסודר אחת לתקופה ואשמור מכל משמר את כתובת הדוא"ל שלך!

דילוג לתוכן