איך להימנע מטעויות בנאליות בחיפוש עבודה

השראה לפוסט קיבלתי ממאות שיחות שקיימתי בשבועות האחרונים עם מועמדים לעבודה אשר משתמשים בשיטת חיפוש עבודה לא יעילה שבעצם הורסת להם את הסיכויים להתקבל לעבודה.
Facebook
Email
WhatsApp

במהלך הקריירה שלי כעורכת דין מאמנת קריירה לעורכי דין אני רואה מדי יום מדוע מחפשי עבודה אינם מקבלים את התוצאות להגשמת המטרות שלהם ולא מגיעים למשרות הטובות באמת.

כאשר אני שואלת אותם לגבי אילו אסטרטגיה הם משתמשים לחיפוש עבודה,  התשובה הנפוצה ביותר היא חיפוש בלוח המודעות למרות שאינו מעיד כי המשרה פנויה. במילים אחרות מועמדים לעבודה נמצאים שעות מול המסך ובכך אסטרטגיה מסוג זה לא תוביל אותם לתוצאות, פגישות וזימונים.

לפיכך הרגשתי צורך לפרט מה הן שלושת הסחות הדעת לחיפוש עבודה אפקטיבי:

1- If You Snooze You Lose  להתעכב בשליחת קו"ח

במסגרת תהליך הליווי שלי למחפשי עבודה אני מבקשת מהנועצים שלי לבצע תרגיל ולשדרג את קורות החיים שלהם לרב אני מקבלת אותם  רק לאחר כ- 3 שבועות, ולכל אחד ואחת מהם סיבות משלהם.

חשוב לי לציין כי קורות חיים לא צריכים להיות מעוצבים להפליא. חשוב מאוד להוסיף מידע רלוונטי בבהירות ולא להתמהמה עם ההגשות. יש לזכור כי התחרות היא גבוהה מאוד בשוק העבודה ורבים מגישים מועמדות למשרה במהירות רבה.

המטרה הינה לקבלת תוצאות כמותיים  במקביל לאסטרטגיה שתעקוף את מערכת הסינון הידועה ותאפשר למועמד להתחבר ישירות עם מנהל הגיוס או עם המעסיק.

2 – לשלוח קורות חיים לכל המשרות ברשת

כאשר נכתבו קורות חיים טובים מנסה המועמד את יעילותו של המסמך בפועל, הוא  שולח  אותם למספר רב של חברות, משרדים וארגונים ומה רבה האכזבה כאשר איש לא יוצר איתו קשר, הוא מרגיש חוסר ביטחון עצמי ותסכול.

במסגרת תהליך הליווי אני מקבלת לא מעט פידבקים ממועמדים שמבלים 8 שעות מול המסך ולא מקבלים דבר בתמורה. מחקרים מראים שפחות מ -3% מהמועמדים שמגישים מועמדות למשרה דרך מערכת אונליין מקבלים זימונים לראיונות. הסיבה לכך היא שהמערכת המקוונת מקשה עליהם מאוד . מערכת האונליין איננה בנויה על מנת לאפיין ולהראות מיהו המועמד. היא בעצם נועדה כדי לסנן אותו.

בזמנים מאתגרים וזמני משבר-כאשר שיעורי אבטלה גבוהים, למשרה המתפרסמת אונליין , לא תתקבלנה 10 מועמדויות כי אם אלף מועמדויות המערכת מסננת מועמדים על פי קריטריונים מובנים ומדרגת את העשרים הראשונים המתאימים, ממערכת זו יוצרת אי וודאות לגבי אילו שיקולים צריכים להיות במסמך כדי להוביל את המועמד לראש הרשימה.

מנהלי הגיוס מעיינים בקורות החיים של אותם ה-20 ראשונים, ולבסוף הם לרב יוצרים קשר רק עם שלושה מתוכם.

ולכן חיפוש עבודה רק באמצעות מערכת אונליין אינה תוביל לתוצאות פורצות דרך.

אז האם זה אומר שאין להגיש מועמדות למשרות המתפרסמות אונליין?  אחוז ההתאמה למשרה היא זו שתקבע, אם ישנה משרה שהמועמד עונה ב- 100% על הדרישות, אז כמובן לשלוח.  אך אם המועמד עונה לדרישות, בפחות מ- 80%, או אם הוא מוגדר כ אובר קווליפייד כ- 120% הוא באופן טבעי לא יעלה בסינון כי קיים מועמד אחר אשר עונה במדויק לדרישות.

בהמשך אפרט כיצד המועד יכול להיות יעיל במטרה להשיג תוצאות רבות יותר.

3- להסתמך רק על הצעת העבודה הנוכחית   

היות ולא פגשתי מועמד בעל פרופיל נדרש למשרה פרסמתי מודעת "דרושים עו"ד" ברשת. ממאות הפניות שקיבלתי היו לשמחתי גם מועמדים שהתאימו במאת האחוזים למשרה, אך היו גם מועמדים שלא התאימו כלל ואם זאת לא חדלו מלהגיש מועמדות למשרה שוב ושוב, פניות חוזרות ונשנות מסיבות כאלו ואחרות.  

לאחר שמועמד מגיש מועמדות למשרה כזו או אחרת והוא מקבל איזושהי רמיזה לגבי ההתאמה שלו, הוא מפנה את כל המשאבים ואנרגיות שלו אך ורק למשרה הזו ועקב כך, הוא לא ער להזדמנויות סביבו . לחילופין יכול להיווצר מצב בו התראיין במקום עבודה פוטנציאלי, אך התשובה מאחרת להגיע. הוא פונה מדי יום למקום במטרה לקבל תשובה וכתוצאה מכך מזניח את כל האפשרויות ולא מבחין בהזדמנויות שמסביבו, הוא לא יוזם פניה לארגונים או חברות אחרות, הוא עוצר!  בינתיים יעברו מעל שלושה שבועות עד שיתברר שהמשרה אוישה על ידי מועמד אחר.

דוגמה שאני אוהבת לתת ללקוחות שלי : "אתה עורך- דין, אתה יושב עם לקוח פוטנציאלי, אך יודע שעד שאין ברשותך הסכם שכר טרחה חתום על ידי הלקוח , אין לך עסקה! בדומה מאוד לסיפור של עורך הדין השכיר שטרם קיבל תשובה מהמעסיק.

לכן, על המועמד לחפש הזדמנויות גם אם הוא נמצא בשלב סופי של מו"מ. באופן חד משמעי אני יכולה להעיד על כך שדברים שקורים יכולים לקבל תפנית ולהשתנות גם לטובה! ראיתי מועמדים רבים אשר קיבלו הצעות, התפטרו ממקומות עבודה, אך לבסוף ההזדמנות לא יצאה לפועל,  הם יצאו קרחים מפה ומפה וזאת מאחר שהפסיקו את תהליך חיפוש העבודה עוד בטרם נסגר חוזה העסקה.

אלה היו שלושת הסחות הדעת החשובים ביותר שעל מחפשי עבודה להימנע מהם.

אתן כעת שתי יסודות שיסייעו בידיך להתמודד איתן :

1- לשריין זמן ביומן לחיפוש העבודה :

על המועמד לחקור מהי השעה היצרנית ביותר של עצמו – לכל אחד יש את השעה הזו ביום שהוא מרגיש פְּרוֹדוּקְטִיבִי. אני למשל מתחילה את תרגול היוגה שלי בשעה שבע בבוקר. השקט של הבוקר מייצר עבורי אנרגיה רבה ואני חשה חזקה ואופטימית. זה משתנה מאדם לאדם.   אני ממליצה לשריין שעתיים במשך שלושה וארבעה ימים בשבוע  קבעו לעצמכם במידה ומתאפשר זמן מנוחה אחרי זמני העבודה, חשוב לציין כי יכולת הריכוז שלנו פגה לאחר שעתיים והעבודה לא תהייה  אפקטיבית.

2- פוקוס ויעילות:

תהליך עבודה ממוקד מגביר את יעילותו, ישנם 4 פעולות חשובות שיעזרו לך ליעל את מטלת חיפוש העבודה :

1רשימת חברות שהמועמד רוצה לעבוד בהם

על המועמד למקד את פעולת חיפוש העבודה שלו, בדרך כלל הוא מונה רשימה של מקומות שהוא רוצה לעבוד בהם: חברות שהוא שואף לעבוד בהם, שהוא נמשך אליהם. זה לרב כתוצאה מכך שהוא מתעניין במקום עקב התרבות הארגונית, המוצר, העשייה, תחומי העיסוק. חשוב לחקור ולזהות את החברות, המשרדים הארגונים והמוסדות בטרם הכנת הרשימה.  כך החיפוש יהיה ממוקד יותר ואפקטיבי, הרבה יותר קל לעבוד כאשר לרשותך רשימה מסודרת.

כשישנה רשימה ממוקדת ומסודרת ההתנהלות פשוטה יותר וקל יותר ביצוע משימות כמו:

  • כתיבת מכתב נלווה לקו"ח:

בימים אלו, כתיבת מכתב נלווה אינה עוסקת בסיכום או שכתוב של קו"ח, המכתב עוסק בעיקר במעסיק עצמו ומדוע המועמד מרגיש מחובר למוצרים ולשירותים של אותו פירמה או חברה. בתקופה של אינפלציה יש צורך בחיפוש מדוקדק ובגיוס המועמד הטוב ביותר שמוכן, רוצה ומבין מדוע הפירמה קיימת. כמו כן חשוב לשתף ברגשות לגבי אותו מקום עבודה זה יעזור מנטלית למגייס להבין שלמועמד קשר רגשי עם מקום העבודה והוא יהיה בעל אמביציה לגרום לחברה להצליח ולשגשג : "מועמד זה הולך להתבלט מהקהל עצם העובדה כי הוא מבין הצורך שלנו ועומד מאחורינו". 

  • ראיון מועסקים לקבלת ידע

חשוב מאוד לתאם מפגשים (גם אונליין) עם מועסקים בפירמות ללא שום קשר לחיפוש העבודה שלך. המטרה אינה לבקש מהם לעזור למועמד להתקבל למשרה כי אם לסייע לו להכיר את המקום ממבט עיניהם, מה הם אוהבים בפירמה, לבקש מהם טיפים להצלחה וכו'   ובכך להפיק מן הידע תועלת עבורו.

שימו לב, שלב ההכנה הזו הינה עקרונית ביותר כי ברגע שיש הזדמנות, יש למועמד מידע  רב שיסייע בידיו לכתוב מכתב נלווה ובנוסף יהיה לו רפרטואר לשאלות וסוגיות לדון בראיון העבודה . לא לשכוח להודות לאנשים שסייעו לך בכתב:  תוכל לכתוב משהו בסגנון זה: "הגשתי מועמדות לתפקיד YX ואני מאוד מעריך את זמנך, אני חייב לומר כי הפגישה הכינה אותי אני מרגיש בקיא". זה תהליך שיש לבנות .

2- קצת על נטוורקינג

עקב המצב, הסגרים והריחוק חברתי השתתפות בכנסים עברו ברובם לאופן מקוון, אירועי הזום נהיו שם דבר בעולם ההרצאות, הכנסים, הסדנאות, אירועים, פנלים קהילות וקבוצות, שנערכים באופן יומי עבור מועמדים לעבודה . הפרסום שלהן  לרב מתבצע באמצעות הרשתות החברתיות. למרות שזה כיף גדול לצאת לאירועים מסוג זה, המצב טרם מאפשר זאת אך, חובה לקחת חלק מאירועים אלו ,ויש לנהוג באותו אופן של המפגשים הפרונטליים

הנטוורקינג של המועמד הינו חלק מסט המיומנויות שלו. המפתח הינה להיחשף כמה שיותר. כך שהסיכויים ליצור ההזדמנויות גדל . יתכן כי המועמד יפגוש מועסקים בחברות שרצה לעבוד בהם (ובבוא מועד הכין כבר את הרשימה המדוקדקת ). מכירים את המשפט הנפלא של ד"ר סוס:" אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" אכן, חיפוש עבודה מניב תוצאות דורש חיבורים רבים עם אנשים. כעת עקב המצב מועמדים לעבודה מחויבים להיות פעילים וליצור את קשרים הללו באמצעות הרשת, חשובה השתתפות בכל דיון או סדנא, מעורבות בפוסטים ע"י תגובה ומאידך פרסום פוסט וכל דבר שמניב מעורבות עם אנשים שמעוניינים לשבת איתם לקפה, לתחבר, לחקור  ולשאול. כאשר מועמד לעבודה שולח קו"ח ובזה מסתיימת פעולת  חיפוש העבודה שלו, שלא יתפלא מדוע הוא אינו זוכה להזמנות לראיונות עבודה. המלצה שלי:   אם תמקד את פעולותיך למשרה בחברה בה תרצה לעבוד תגיש את מועמדותך באמצעות  קו"ח מצוינים והינל יודע  בוודאות שאתה מתאים (ערכת עבודת חקר בטרם הגשת מועמדות ). ותצרף לקו"ח מכתב נלווה המתמקד בסיפור שלך ומדוע אתה כל כך נלהב בלעבוד בפירמה זו. המעסיק/ המגייס יקלוט את החיבור בינך ובין הפירמה ותיווצר כאן הזדמנות.

כל ההמלצות במאמר זה  ללא ספק מובילים אותך בסופו של דבר להתקבל לעבודה! 

אני עוזרת לעורכי דין לבנות נוכחות חזקה מטרה למצוא עבודה . ההצלחה שלי נובעת מהניסיון שלי כיצד המשרדים והארגונים מגייסים עורכי דין ואני בקיאה בדרך שיש לקחת את המועמד עד לעבודה.  

תוכל למצוא עוד פוסטים ומאמרים רבים בנושאים אלו אשר יסייעו בתהליך מציאת עבודה.

אמרו לך שקשה למצוא עבודה בתחום עריכת הדין בישראל?
אז אמרו!

נרשמים לעדכונים ומקבלים ממני:

  •  חשיפה למשרות מעניינות שלא תמיד מתפרסמות בערוצים הרגילים.
  • טיפים ודגשים שיעזרו לכם להיות אטרקטיביים יותר בראיונות עבודה.
  •  כל מה שצריך לדעת לפני (ובמהלך) פתיחת משרד.

* גם אני שונאת ספאם ותוכן חסר ערך…
לכן אשלח לך ניוזלטר מרוכז ומסודר אחת לתקופה ואשמור מכל משמר את כתובת הדוא"ל שלך!

דילוג לתוכן